wyjazd-incentive-sri-lanka-tradycyjne-lowienie-ryb-wyrusz-w-zyciowa-podroz-soul-travel

Wyjazd incentive – turystyka motywacyjna w niecodziennej odsłonie

Czy wyjazdy firmowe kojarzą Ci się jako zakrapiane imprezy motywacyjne, przebierane zabawy taneczne bądź aktywne wyjazdy z adrenaliną w tle? Czy istnieje alternatywna wersja podróży dla pracowników? Dowiedz się, czym jest incentive travel i poznaj niecodzienne podróże typu incentive – powstałe z połączenia podróżniczych doświadczeń i mądrości kultur, szczególnie rdzennych. To etyczne wyprawy firmowe, które stanowią również element społecznej odpowiedzialności biznesu i działań employer brandingowych.

Czym są wyjazdy incentives?

Być może pierwszy raz słyszysz sformułowanie incentive travel. Słowo incentive po polsku oznacza zachętę. To inaczej turystyka motywacyjna, czyli wyjazdy dla pracowników, kontrahentów lub klientów, opłacane przez firmę. Tego typu podróże są częścią turystyki biznesowej (MICE: Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions Industry), która jest szerszym pojęciem od turystyki motywacyjnej. Mieści w sobie konferencje, targi, szkolenia czy imprezy motywacyjne – wszystkie wyjazdowe aktywności zawodowe obywające się poza siedzibą organizatora.

Incentive travel, wyjazdy motywacyjne i integracyjne – jakie są różnice?

Celem wyjazdu integracyjnego jest – jak nazwa wskazuje – integracja zespołu, która najczęściej polega na dobrej zabawie, na przykład tanecznej, czy innych aktywnościach zespołowych. Z kolei wyjazdy motywacyjne skupiają się również na wspólnej zabawie, w której przemyca się elementy motywacyjne.

Aby zrealizować konkretne cele biznesowe, nie wystarczy zapewnić uczestnikom dobrą zabawę. Oczekują oni unikalnych możliwości rozwoju i poczucia sensu. I tutaj sprawdzają się wyjazdy incentive. Są bardziej personalne, oparte na unikalnych doświadczeniach, wyzwaniach i atrakcyjnych dla uczestników lokalizacjach. Stanowią innowacyjne narzędzie, które jest w stanie połączyć kilka celów organizacji.

podroze-szyte-na-miare-grupka-ludzi-w-jordanii-wyrusz-w-zyciowa-podroz-soul-travel

Podróże incentive inspirują zespół do wychodzenia poza strefę komfortu, motywują do wzmożenia wysiłków i pracy na wspólny cel, zwieńczony atrakcyjną nagrodą. To, co wydarza się podczas tego rodzaju wyjazdów firmowych, wzmocnione jest doświadczeniem emocjonalnym, które pozostaje w pamięci na długo.

Czym wyjazdy incentive różnią się od wycieczek turystycznych?

Podróże incentive mają charakter wyjątkowej nagrody, zorganizowanej na zlecenie, trudnej do odtworzenia przez indywidualnego turystę. Podczas wyjazdu firmowego można wejść z bliższe relacje ze współpracownikami i przełożonymi, w przyjaznym, nieformalnym otoczeniu. Być częścią doświadczeń, których nie znajdzie się w programach wycieczek ani typowych imprezach motywacyjnych.

A w przypadku wyjazdów incentive Business & Pleasure – organizowanych przez butikowe biuro podróży Soul Travel – dodatkowo, uczestniczyć w lokalnych tradycjach i nawiązywać więzi z mieszkańcami. Takie okoliczności uczą nie tylko otwartości i przełamywania barier na miejscu, ale wzmacniają relacje w zespołach międzykulturowych czy ułatwiają zrozumienie kodów kulturowych we współpracy z kontrahentami z różnych części świata.

Poznaj najważniejsze różnice między standardową wycieczką a incentive travel:

  • programy incentive tworzone są za każdym razem indywidualnie, plan wyjazdu powstaje przez pryzmat grupy docelowej i celów organizatora
  • wyjazdy incentive są dłuższe od wycieczek, trwają 5-21 dni
  • ich celem nie jest wyłącznie zwiedzanie, a realizacja celów biznesowych, wynikających z potrzeb organizacji i pracowników
  • łączą elementy przedsiębiorczości z pracą zespołową, wypoczynkiem i pogłębianiem relacji ze sobą
  • to kameralne podróże, przeznaczone dla wąskiej grupy
  • obejmują unikalne, szyte na miarę atrakcje, dostosowane do uczestników: np. rafting, udział w lokalnych ceremoniach, warsztaty fotograficzne
  • transport komfortowymi środkami komunikacji
  • noclegi w wysokim komforcie, w ciekawych lokalizacjach
  • opieka na miejscu nie tylko przewodników, ale i koordynatorów
  • ubezpieczenie podróżne z rozszerzonymi świadczeniami
  • materiały marketingowe i brandingowe

Programy incentive travel są unikalne, dostosowane do potrzeb organizacji oraz uczestników. Mają też inne, złożone cele, nie skupiają się na odhaczaniu kolejnych atrakcji turystycznych, jak to bywa w przypadku standardowych wycieczek.

podroze-szyte-na-miare-wyprawa-do-algierii-turystka-na-pustyni-wyrusz-w-zcyiowa-podroz-soul-travel

W jakim celu organizuje się wyjazd incentive?

Wyjazdy incentives spełniają kilka funkcji, w zależności od potrzeb organizatora. Uwzględniają też indywidualne cele uczestników:

  • narzędzie motywacyjne: nagroda dla pracowników / kontrahentów za ponadprzeciętne osiągnięcia lub jako motywacja do ich osiągania
  • narzędzie lojalnościowe: uczestnicy czują się docenieni w wyjątkowy sposób, a emocje towarzyszące im na tego typu wyjeździe, wzmacniają więź z organizatorem
  • narzędzie integracyjne: uczą pracy w grupie, budują relacje w zespole
  • narzędzie szkoleniowe: wspólne przyswajanie wiedzy i poszerzanie kompetencji
  • narzędzie dla pracy kreatywnej: generują nowe pomysły biznesowe, pozwalają uzyskać świeższą perspektywę na dotychczasowe projekty
  • funkcja adaptacyjna: komunikują zmiany w organizacji i ułatwiają ich wprowadzanie, są spójne z wartościami firmy i pomagają uczestnikom się z nimi utożsamiać – wyjazdy incentive są więc częścią kultury organizacyjnej
  • funkcja komunikacyjna: wyjazdy firmowe usprawniają komunikację, zwłaszcza z kadrą managerską
  • wzmocnienie relacji biznesowych w przypadku wyjazdów incentive dla partnerów biznesowych

To zaledwie kilka najczęstszych celów, dla których organizowane są wyjazdy incentive. Potrzeby mogą być znacznie bardziej indywidualne, na przykład dotyczyć rzadkiego problemu, który występuje w firmie, choćby usprawnienia kompetencji w kontaktach międzykulturowych czy oporu przed nową wizją zarządu.

wyjazd-incentive-pracownicy-wyrusz-w-zyciowa-podroz-soul-travel

Organizacja incentive travel wymaga więc szerokich kompetencji: doświadczenia podróżniczego i organizacyjnego, w tym sprawności w kwestiach logistycznych i szybkiego rozwiązywania problemów; doświadczenia biznesowego, umiejętności zdefiniowania potrzeb organizacji i indywidualnego doboru narzędzi, zarówno twardych, jak i miękkich.

Czy nie wystarczy premia albo szkolenie w siedzibie firmy?

Zapytasz, po co tyle zachodu? Czy nie wystarczy premia, szkolenie albo szybki wyjazd do okolicznych atrakcji turystycznych? Osoby pracujące w branży HR czy kadra zarządzająca są świadome, że motywatory finansowe, jakkolwiek są istotne, nie rozwiązują wszystkich problemów. A szkolenia w siedzibie firmy również mają ograniczone możliwości. Nie są też czymś, czego oczekują pracownicy za ponadprzeciętne wyniki.

Osiągnięcie tak złożonych celów, jak te wymienione w poprzednim akapicie, jest bardziej prawdopodobne przez nagradzanie wyjazdami incentive niż premią czy innym narzędziem motywującym.

wyjazd-incentives-kobieta-w-lesie-pomocna-dlon-wyrusz-w-zyciowa-podroz-soul-travel

Stworzenie warunków do podejmowania wyzwań, rywalizacji o nagrodę, a w efekcie –  uznania dla zwycięzcy – motywuje znacznie bardziej niż pieniądze.

Poza tym, wyjazdy typu incentive realizują potrzebę autonomii i samorealizacji, czyli potrzeby wyższego rzędu. Unikalne wyjazdy firmowe silnie wpływają na uczestników, podnoszą prestiż w środowisku zawodowym i poza nim, a także samoocenę. Podróże motywacyjne uczą otwartości, większej komunikatywności i przełamywania barier. A przy okazji, służą regeneracji sił i zachowania work-life balance.

Wyjazdy incentive – dla kogo się sprawdzą?

W firmach z rozbudowaną strukturą stosuje się równie rozbudowany system motywacyjny. I choć kiedyś podróże motywacyjne oferowano głównie wybitnym handlowcom, to obecnie wyróżnia się w ten sposób liderów różnych działów, nie tylko handlowych, bądź swoich kontrahentów czy nawet klientów.

Wyjazdy incentives łączą też kilka rodzajów turystyki biznesowej, na przykład łącząc wyjazd motywacyjny ze szkoleniem. Tak było w przypadku Mastermind Business & Pleasure w Czarnogórze zorganizowanego dla firmy Rowińska Business Coaching (RBC). Wyjazd przeznaczony był dla Masterów, czyli uczestników programu biznesowego w RBC.

Wyjazd incentive do Czarnogóry został przygotowany z dbałością o najdrobniejsze detale. Przewidywał czas na aktywności rozwojowe, biznesowe i wypoczynek. Nie zabrakło niespodzianek, które zmotywowały nas do dalszej współpracy, a nawet spowodowały łzy wzruszenia – podsumowuje Kamila Rowińska, CEO Rowińska Business Coaching.

Zobacz organizację tego wyjazdu zza kulis i posłuchaj wypowiedzi uczestników.

Etyczne podróże incentive – połączenie CSR i employer brandingu

Turystyka motywacyjna zatacza więc coraz szersze kręgi. Staje się elementem strategii employer brandingowej, spójna z wizerunkiem firmy, zaszczepiająca w uczestnikach wartości marki, czy ukierunkowująca pracowników na konkretne cele. Organizacja korzystająca z incentive travel staje się atrakcyjna w oczach aktualnych i przyszłych pracowników.

Jeśli podróże incentive są etyczne, czyli odbywają się z poszanowaniem natury, kultury i tradycji, czerpią z różnorodności, to stanowią element CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu. Wspierają zrównoważoną turystykę i minimalizują jej wpływ na przyrodę, dziedzictwo kulturowe i lokalne społeczności. Nierzadko wyjazdy firmowe wiążą się ze wspieraniem mieszkańców, czy to bezpośrednio przez wolontariat, czy przez uczciwe wynagrodzenie dla przewodników, kierowców i obsługi, bądź zakwaterowanie w butikowych, rodzinnych hotelach.

https://soultravel.pl/wp-content/uploads/2021/08/podroze-szyte-na-miare-grupka-ludzi-w-jordanii-wyrusz-w-zyciowa-podroz-soul-travel.jpg

Poza tym, czas spędzony na wspólnych aktywnościach z lokalnymi mieszkańcami, sprzyja przekraczaniu barier społecznych i obyczajowych. Uczy szacunku i wzajemnego czerpania z różnorodności, a oducza fascynacji obco brzmiącą egzotyką. Na zagranicznym wyjeździe, zgodnym z działaniami CSR, mogą wzrosnąć kompetencje miękkie pracowników, związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem międzykulturowym.

Tak rozumiane etyczne podróże incentive przynoszą korzyści wszystkim interesariuszom: pracownikom, firmie, kontrahentom, lokalnym mieszkańcom i ich biznesom.

Wyjazdy incentives inspirowane lokalnymi kulturami

wyjazdy-incentives-kobieta-tkaczka-wyrusz-w-zyciowa-podroz-soul-travelButikowe biuro podróży Soul Travel organizuje etyczne wyjazdy incentive Business & Pleasure. Programy oparte na wyzwaniach i potrzebach organizacji, czerpią z praktyk lokalnych społeczności. Uwzględniają zarówno spotkania z miejscowymi przedsiębiorcami, jak też udział w autentycznych ceremoniach i tradycjach.

Podczas wyjazdów firmowych korzystamy z praktyk inspirowanych mądrością kultur rdzennych i ich wieloletnimi tradycjami. Wierzymy, że to przez kulturę i bliski kontakt z przyrodą, prawdziwie poznajemy miejsce podróży, zyskujemy nową perspektywę na wyzwania biznesowe i te bardziej osobiste.

Uczestnicy wyjazdów firmowych wracają wypoczęci, pełni nowych pomysłów i nowych perspektyw, na które otwierają ich podróże do kultur.

Chcesz zorganizować wyjazd incentive? Skontaktuj się z nami. Napisz, czego potrzebujesz, a my przygotujemy indywidualny program.


źródła:

  • Davidson R., Cope B., Turystyka biznesowa, POT, Warszawa 2003.
  • Iwan B., Turystyka motywacyjna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, [w:] Turystyczne rekomendacje w wielowymiarowej perspektywie analitycznej, online: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-d3de141c-3828-41ff-9661-334ecf82498e (dostęp: 30.08.2021)
  • Mika M., Formy turystyki biznesowej, [w:] Turystyka, red. W. Kurek, PWN, Warszawa 2008.
  • Muszyńska A., Ostrowska-Tryzno A., Rola CSR w kontakcie międzykulturowym podczas podróży motywacyjnej, [w:] Turystyka kulturowa, Nr 2/2020.

 

O autorce:

Hanna Zaborska – doświadczona content managerka i copywriterka. Dbam o to, aby treści miały dla Ciebie praktyczną wartość, a przy tym poszerzały świadomość odpowiedzialnych podróży. Wszystko w duchu slow travel.W podróżach cenię przede wszystkim dobre towarzystwo i bliskość przyrody. Inspiruje mnie czerpanie z różnorodności. Dlatego bliska jest mi antropologia kulturowa i społeczna odpowiedzialność biznesu. W biurze etycznych wypraw – Soul Travel – łączę te zainteresowania.

Poprzedni artykuł

Siła podróży tkwi w… powrotach!

Następny artykuł

Od małego na swojej ścieżce życia? Odkryj potencjał w „inności” dziecka

Skomentuj: