Kupuj lokalnie – wybieraj i wspieraj podczas podróży

Rynek turystyczny generuje ponad 7,2 biliona złotych przychodu. To aż 10,2% PKB całego świata!  Praktycznie co 10 osoba jest zatrudniona w przemyśle turystycznym. Turystyka to wielka machina finansowa, i jak to zawsze bywa z takimi “molochami”, dzięki niej możemy zdziałać tyle samo dobrego, co i złego. Wszystko zależy od tego, gdzie przyłożymy dźwignię.

Lokalnie w podróży

Jedząc w lokalnych restauracjach, kupując w lokalnych sklepach i rezerwując lokalne hotele, wspieramy  swoim budżetem bezpośrednio sprzedawców, hotelarzy, kierowców i przewodników. To sprawia, iż lokalne biznesy rozwijają się, a środki pieniężne trafiają bezpośrednio w ręce tych, którzy wykonują usługi, dbają o środowisko naturalne czy pielęgnują tradycję. Powoduje to również aktywizację zawodową mieszkańców, budowanie własnych biznesów i wzrost zamożności regionu.

Dominica. Ze Zbiorów Soul Travel.

Przesunąć środek ciężkości

Tymczasem źle przyłożona dźwignia to wybór hoteli i usług, których właścicielami są wielkie kapitały i inwestorzy (międzynarodowe sieci hoteli, restauracji i kawiarni, wakacji all inclusive zawierających wszystkie usługi jak jedzenie, show i atrakcje wewnątrz hotelu). Pieniądze, które wydajemy na all inclusive podczas takich wakacji tylko w niewielkim stopniu trafiają na lokalny rynek, do odwiedzanego regionu czy kraju. Zazwyczaj są to jedynie pensje pracowników i niewielkie opłaty za żywność (wiele towarów jest sprowadzana z krajów bogatej północy). Nawet do 70-80% zapłaconych za wakacje pieniędzy trafia do rąk wielkich firm międzynarodowych, posiadających swe siedziby w krajach rozwiniętych.  Zjawisko wycieku środków pieniężnych z danego regionu nazywamy efektem leakage (przeciekania). Oznacza to, iż państwa wysoko rozwinięte inwestują duże pieniądze w infrastrukturę turystyczną w wybranym regionie (np. na wyspach Karaibskich), tworząc monokulturę turystyczną i uzależniając dany kraj. Wykupują najciekawsze ziemie, budują hotele, a następnie całe zyski „wyciągają” z kraju.

Masz wybór

Jakby to więc było, gdybyśmy mogli wybierać takie firmy, które wspierają swoich mieszkańców i lokalne przedsięwzięcia? Gdybyśmy mogli jak najwięcej środków finansowych pozostawić w odwiedzanym kraju? Możemy zagłosować swoim portfelem. Nasz głos dzisiaj wpłynie na to jak dany region będzie funkcjonował  za 5, 10, 20 lat. Wystarczy trochę świadomości w tym, jak działa lokalny rynek turystyczny. W sumie to bardzo proste, tym bardziej, że dzieje się to samoistnie przy okazji tego, co kochamy najbardziej – podróży.

Renata Sabela, Soul Travel

Fair Travel Event już 21. listopada o 18 w Klubie SPATiF w Warszawie. To wyjątkowe spotkanie z podróżnikami – osobami chroniącymi wymierające kultury oraz środowisko naturalne. Poznaj tych, dla których dobra podróż ma znaczenie! Bądź tam z nami – kup bilet na FAIR TRAVEL EVENT.

Skomentuj: