Bagaż podręczny i rejestrowany – wszystko co trzeba wiedzieć

Katarzyna Banasiak

Redaktorka

Autorka artykułów na temat odpowiedzialnego podróżowania. Miłośniczka natury, górskich szlaków i włoskiej kuchni.

Katarzyna Banasiak

Autorka artykułów na temat odpowiedzialnego podróżowania. Miłośniczka natury, górskich szlaków i włoskiej kuchni.

Autorka artykułów na temat odpowiedzialnego podróżowania. Miłośniczka natury, górskich szlaków i włoskiej kuchni.

Katarzyna Banasiak

Jeśli planujesz podróż samolotem, warto jeszcze przed pakowaniem zapoznać się z wymaganiami bagażowymi wybranej linii lotniczej. Każda z nich ma własne zasady dotyczące transportowanego bagażu, co więcej – będą się one różnić także w zależności od jego wielkości, trasy oraz klasy podróży. Istnieją jednak pewne ogólne zasady, które u większości przewoźników wyglądają podobnie. Warto je znać, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na lotnisku. Bagaż podręczny, rejestrowany (główny), specjalny – poniżej znajdziesz przegląd najważniejszych regulacji obowiązujących w najpopularniejszych liniach lotniczych.

To plecak, walizka lub torebka, którą możemy wnieść na pokład samolotu. Wiele osób podróżuje wyłącznie z bagażem podręcznym, ponieważ ma to kilka istotnych zalet. Po wylądowaniu nie trzeba czekać na wydanie bagażu, nie ma też ryzyka, że w trakcie długiej podróży walizka się zgubi. Ponadto bagaż podręczny mamy przeważnie w cenie biletu. Dla niektórych osób ważne jest też to, że ograniczenie wielkości bagażu zmusza do przemyślanego pakowania, a w efekcie – zabrania wyłącznie potrzebnych rzeczy.

Są też jednak minusy: na pokład samolotu zazwyczaj możemy zabrać płyny jedynie w ograniczonych ilościach (do 100 ml, wszystkie spakowane do zamykanego woreczka o łącznej pojemności 1 litra), nie możemy zabrać żadnych ostrych i potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów (np. nożyczek), a sam bagaż musi się zmieścić w określonym limicie wagowym i rozmiarowym. Na przykład Wizzair zezwala na bagaż podręczny wielkości 40 x 30 x 20 cm, o wadze do 10 kg, Ryanair: 40 x 20 x 25 cm, a LOT 55 x 40 x 23 cm o wadze 8-9 kg w zależności od klasy. Konkretne wymagania najlepiej jest sprawdzić na stronie internetowej wybranych linii lotniczych. 

Co ważne, od niedawna niektóre linie lotnicze dzielą bagaż podręczny na bezpłatny i dodatkowo płatny, który może być nieco większy od tego pierwszego. Inne rozróżniają bagaż podręczny i dodatkowy, również bezpłatny przedmiot osobisty lub akcesorium, którym może być mała torebka czy laptop. Takie rozróżnienie znajdziemy na przykład w duńskich liniach lotniczych KLM. Warto uważnie przeczytać aktualne zasady i zastanowić się, która opcja będzie dla nas najlepszym wyborem.

Bagaż rejestrowany

Bagaż rejestrowany, zwany też głównym, to walizka czy plecak, który oddajemy na odprawie przed wylotem. Podczas lotu jest przechowywany w luku bagażowym samolotu, a my możemy go odebrać dopiero po wylądowaniu. Bagaż główny może być znacznie większy niż bagaż podręczny – większość linii lotniczych dopuszcza około 20-23 kg, ale często można wykupić nawet opcję 32-kilogramowego bagażu. W bagażu rejestrowanym można przewozić przedmioty, które nie są dozwolone w bagażu podręcznym, np. większe ilości płynów, ostre narzędzia, niektóre alkohole (do 70% mocy) czy sprzęt sportowy.

Co ważne, są też jednak przedmioty, których nie wolno zabrać. Należą do nich najczęściej m. in: substancje łatwopalne i toksyczne, e-papierosy, baterie litowe i broń palna. Bagaż rejestrowany przeważnie wiąże się z dodatkową opłatą (gdy podróżujemy klasą ekonomiczną lub tanimi liniami lotniczymi), chyba że wybierzemy pierwszą klasę lub klasę biznes – wtedy często bagaż główny jest wliczony w cenę biletu. Co ważne, jeżeli nie mieścimy się w jednej sztuce bagażu, nic nie stoi na przeszkodzie żeby wykupić ich kilka – limit trzeba sprawdzić u przewoźnika, ale często jest on dość duży – np. Wizzair pozwala na wykupienie 6 sztuk. 

W przypadku większości przewoźników należy pamiętać, że przekroczenie wyznaczonego limitu wagowego (najczęściej 23 kg) powoduje naliczenie dodatkowej opłaty, która może być znacznie wyższa niż standardowa opłata bagażowa. Warto więc dokładnie sprawdzić limity przed podróżą.

Bagaż specjalny

Zdarza się, że potrzebujemy zabrać ze sobą coś, co nie sposób spakować do standardowej walizki. Najczęściej jest to sprzęt sportowy (od roweru, przez narty aż po deski surfingowe) oraz instrumenty muzyczne. Takie przedmioty możemy bez problemu zabrać ze sobą, ale przeważnie będzie to wymagało od nas wykupienia opcji bagażu specjalnego. Wyjątkiem mogą być małe instrumenty muzyczne, które – jeśli mają odpowiednie wymiary – można wziąć na pokład nawet w ramach bagażu podręcznego. Niektóre linie lotnicze pozwalają też na zabranie niestandardowego bagażu jako rejestrowanego. Oczywiście pod warunkiem, że spełnia wymagania określonej wagi i wymiarów. Jeśli potrzebujemy przewieźć coś innego o dużych gabarytach, najlepiej będzie sprawdzić na stronie wybranych linii lotniczych czy i w jaki sposób będzie można tego dokonać. Najprawdopodobniej także będzie to możliwe właśnie poprzez wykupienie opcji bagażu specjalnego. Pod tym względem jednak linie lotnicze mogą się między sobą różnić, więc dobrze jest sprawdzić u źródła.

Klasa biletu a bagaż podręczny i rejestrowany

Wielu przewoźników oferuje różne klasy biletów. Określają one m. in. ile bagażu można zabrać ze sobą bez dodatkowych opłat. Najczęściej spotykany jest podział na klasy: ekonomiczną, biznesową i pierwszą, choć wiele linii lotniczych rozróżnia więcej niż trzy podstawowe klasy. Warto uważnie wybierać rodzaj biletu. Podstawowe zasady przewożenia bagażu w podziale na klasy wyglądają zwykle następująco:

  • Klasa ekonomiczna:
    Podstawowa taryfa ekonomiczna zwykle obejmuje tylko bagaż podręczny. Na przykład w liniach budżetowych, takich jak Ryanair, Wizz Air i EasyJet, bagaż rejestrowany zazwyczaj wymaga dodatkowej opłaty. Przy podróżach międzykontynentalnych, np. w LOT czy Emirates, pasażerowie w klasie ekonomicznej często mają prawo do jednej sztuki bagażu głównego.
  • Klasa biznesowa i pierwsza:
    Linie takie jak Qatar Airways i Emirates umożliwiają pasażerom klasy biznesowej zabranie większej ilości bagażu – łącznie do 40, a nawet 50 kg. Zwiększone są także limity bagażu podręcznego.

Bagaż podręczny i rejestrowany – zasady na lotach krajowych i międzykontynentalnych

Różnice w polityce bagażowej są też zauważalne między lotami krajowymi a międzynarodowymi. Zwykle można się spodziewać następujących zasad:

  • Loty krajowe: W tanich liniach (takich jak Ryanair czy Wizz Air) na trasach krajowych cena biletu obejmuje zazwyczaj tylko bagaż podręczny. Zabranie bagażu głównego wymaga dodatkowej opłaty. Podobnie wygląda to np. w LOT. 
  • Loty międzykontynentalne: loty długodystansowe w takich liniach lotniczych jak Qatar Airways czy Emirates, zazwyczaj mają w cenie biletu przynajmniej jedną sztukę bagażu rejestrowanego w klasie ekonomicznej.

Jak uniknąć dodatkowych opłat za bagaż podręczny i rejestrowany?

Przy rosnących kosztach podróży, warto z wyprzedzeniem zaplanować kwestie bagażu, aby zminimalizować opłaty. Przemyślane pakowanie usprawnia też samą podróż. Oto kilka prostych wskazówek, które umożliwią podróż bez niepotrzebnego stresu:

  • Sprawdź wytyczne bagażowe przy zakupie biletu. Zasady dotyczące bagażu różnią się nie tylko między liniami lotniczymi, ale także między klasami podróży. Przy zakupie biletu dokładnie zapoznaj się z wymaganiami bagażowymi, aby upewnić się, że wybrałaś/eś opcję odpowiadającą Twoim potrzebom. Zwykle lepiej jest kupić bilet z możliwością zabrania większego bagażu niż dopłacać za przekroczenie limitu na lotnisku. 
  • Unikaj przekroczenia limitu wagi. Jeśli bagaż rejestrowany przekroczy dozwoloną wagę, będziemy zmuszeni uiścić dodatkową – często wysoką – opłatę. Dobrym pomysłem jest zważenie bagażu w domu, przed rozpoczęciem podróży. W razie potrzeby można też rozdzielić cięższe przedmioty między bagaż główny i podręczny.
  • Dobrze spakuj bagaż podręczny. Warto dobrze zaplanować, co zabierzesz na pokład, żeby nie zabrakło Ci niczego w trakcie podróży. Jeśli podróżujesz wyłącznie z bagażem podręcznym, zostaw na wierzchu przedmioty, które mogą być Ci potrzebne w samolocie. 
  • Jeśli podróżujesz z nietypowym bagażem, np. sprzętem sportowym, sprawdź wytyczne bagażowe z dużym wyprzedzeniem. Może się okazać, że trzeba porozmawiać z centrum obsługi pasażerskiej. Robiąc to wcześniej, zagwarantujesz sobie spokojny lot bez niepotrzebnych nerwów.

Planowanie podróży z uwzględnieniem zasad dotyczących bagażu to ważny krok, który może ułatwić i uprzyjemnić lot. Choć każda linia ma swoje indywidualne wymagania, kluczowe zasady, takie jak limity wagowe i rozmiary bagażu podręcznego, są wspólne dla wielu przewoźników. Zanim więc wyruszysz w podróż, zapoznaj się z wymaganiami swojej linii lotniczej. Rozważ też możliwość wykupienia dodatkowego bagażu z wyprzedzeniem. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko dodatkowych opłat i stresu podczas odprawy, a Twoja podróż przebiegnie płynnie i bezproblemowo.

  • Katarzyna Banasiak

    Redaktorka

    Autorka artykułów na temat odpowiedzialnego podróżowania. Miłośniczka natury, górskich szlaków i włoskiej kuchni.

    Katarzyna Banasiak

    Autorka artykułów na temat odpowiedzialnego podróżowania. Miłośniczka natury, górskich szlaków i włoskiej kuchni.

    Autorka artykułów na temat odpowiedzialnego podróżowania. Miłośniczka natury, górskich szlaków i włoskiej kuchni.

    Katarzyna Banasiak

Polecane wyprawy

Zobacz wszystkie