Dlaczego warto kupować lokalne produkty i wspierać lokalne biznesy w podróży? INFOGRAFIKA
Hanna Zaborska
RedaktorkaMarketing managerka. Czuwa nad realizacją strategii contentowej. W podróżach ceni przede wszystkim dobre towarzystwo i bliskość przyrody.
Hanna Zaborska
Marketing managerka. Czuwa nad realizacją strategii contentowej. W podróżach ceni przede wszystkim dobre towarzystwo i bliskość przyrody.
Specjalizuje się w content marketingu – od strategii po dystrybucję. Dba o to, aby treści były przyjazne odbiorcom i robotom Google. A przy tym, poszerzały świadomość odpowiedzialnych podróży.
W podróżowaniu ceni przede wszystkim dobre towarzystwo i bliskość przyrody. Inspiruje ją czerpanie z różnorodności. Dlatego zawodowo łączy zainteresowanie antropologią kulturową i społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Ostoja spokoju i konkretu. Po pracy wspiera projekty związane ze zdrowiem kobiet. Ciągnie ją do natury, sztuki i głębokich rozmów. W pracy też, dlatego pokochała Soul Travel od pierwszego wejrzenia.
Gdzie trafiają pieniądze wydane na wakacje all inclusive? Czym jest tzw. efekt leakage i monokultura turystyczna? I dlaczego robiąc lokalne zakupy w podróży głosujesz swoim portfelem? Przyjrzyjmy się kulisom rynku turystycznego i dowiedzmy się, jakie znaczenie mają nasze wakacyjne wybory.
Lokalne zakupy w podróży – głosowanie portfelem
A co, gdybyś świadomie wybierał firmy, które wspierają swoich mieszkańców i lokalne przedsięwzięcia? Gdybyś mógł jak najwięcej środków finansowych pozostawić w odwiedzanym kraju? Jest to możliwe – zagłosuj swoim portfelem! Twój wybór zadecyduje o tym, jak dany region będzie funkcjonował za 5, 10 i 20 lat. Poszerz wiedzę o tym, jak działa lokalny rynek turystyczny, a dobrych wyborów będziesz dokonywać intuicyjnie.
Turystyka – wielka machina finansowa. W którą stronę chcesz ją nakręcać?
Czy wiesz, że rynek turystyczny generuje ponad 7,2 biliona złotych przychodu? To aż 10,2% PKB całego świata! Co 10 osoba jest zatrudniona w przemyśle turystycznym. Turystyka to wielka machina finansowa, dzięki której możemy zdziałać tyle samo dobrego, co i złego. Wszystko zależy od tego, gdzie przyłożymy dźwignię.
Tymczasem źle przyłożona dźwignia to wybór hoteli i usług, których właścicielami są wielkie kapitały i inwestorzy – międzynarodowe sieci hoteli, restauracji i kawiarni, wakacji all inclusive zawierających wszystkie usługi, jak jedzenie, show i atrakcje wewnątrz hotelu.
Czym jest efekt leakage?
Pieniądze, które wydajesz na all inclusive podczas takich wakacji tylko w niewielkim stopniu trafiają na lokalny rynek, do odwiedzanego regionu czy kraju. Zazwyczaj są to jedynie pensje pracowników i niewielkie opłaty za żywność (wiele towarów jest sprowadzana z krajów bogatej północy).
Nawet do 70-80% zapłaconych za wakacje pieniędzy trafia do rąk wielkich firm międzynarodowych, posiadających swoje siedziby w krajach rozwiniętych.
Zjawisko wycieku środków pieniężnych z danego regionu nazywamy efektem leakage (przeciekania). Oznacza to, że państwa wysoko rozwinięte inwestują duże pieniądze w infrastrukturę turystyczną w wybranym regionie (np. na Wyspach Karaibskich), tworząc monokulturę turystyczną i uzależniając dany kraj. Wykupują najciekawsze ziemie, budują hotele, a następnie całe zyski wyciągają z kraju.
Dlaczego lokalne zakupy w podróży są ważne?
Jedząc w lokalnych restauracjach, kupując w lokalnych sklepach i rezerwując lokalne hotele, bezpośrednio wspierasz swoim budżetem sprzedawców, hotelarzy, kierowców i przewodników. To sprawia, że lokalne biznesy rozwijają się, a środki pieniężne trafiają prosto w ręce tych, którzy wykonują usługi, dbają o środowisko naturalne czy pielęgnują tradycję. Powoduje to również aktywizację zawodową mieszkańców, budowanie własnych biznesów i wzrost zamożności regionu.
Jak dobrze jest mieć wpływ na wsparcie mieszkańców, którzy Cię goszczą!
Locavore, czyli wybieraj lokalne produkty
Wybieranie regionalnej żywności ma swoją nazwę – locavore. Po raz pierwszy użyto jej podczas obchodów Dni Ochrony Środowiska w San Francisco w 2005 roku. Kupowanie lokalnych produktów zamiast tych transportowanych z dalekich odległości to nie tylko wspieranie lokalnych dostawców i sprzedawców, ale działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju i ekologicznej świadomości, a także zdrowia. Lokalne produkty są świeższe, smaczniejsze i bogate w wartości odżywcze. Nie trzeba ich przewozić na drugi koniec świata, więc zyskuje na tym też środowisko. Zwiększa się zapotrzebowanie w regionie i tym samym przybywa miejsc pracy.
Poznawanie miejsc przez tradycje kulinarne wzbogaca sens podróży. To smakowanie kultury dosłownie od kuchni. Ale skąd mieć pewność, że w podróży wybierasz lokalne produkty? Wcześniej sprawdź, z jakich produktów słynie ów region. Zapytaj mieszkańców o lokalne przysmaki, knajpki, w których sami się stołują. Jako pamiątki przywieź lokalną żywność czy rękodzieło (te, które można legalnie przywieźć do Polski).
Zakupy na lokalnych bazarach – esencja regionu
Uliczne targi i zakupy w małych sklepikach dają możliwość bezpośredniego wspierania lokalnych rolników, wytwórców, artystów i rzemieślników. Ale są też świetną atrakcją! Robiąc zakupy na lokalnych bazarach poznasz koloryt miejsca – poobserwujesz mieszkańców, posłuchasz gwaru, zasmakujesz skąpanych w słońcu warzyw, owoców, zakręci Ci się w głowie od aromatów przypraw czy kadzideł. To tam się toczy prawdziwe życie! Przy okazji możesz utrwalić je w kadrze. Reportażowe fotografie są pełne emocji i kolorów.
Odpowiedzialne podróżowanie to sztuka wyboru!
Lokalne zakupy to jeden z elementów odpowiedzialnego podróżowania. Tak samo istotny, jak dawanie napiwków w podróży czy szanowanie lokalnych zwyczajów. Nie ma znaczenia, czy odbywasz podróż po Polsce, czy jedziesz daleko. Wspierać małe firmy możesz z każdego miejsca – z ulicznego bazaru w Delhi, Birmie, Aleppo czy lokalnego targowiska pod Twoim domem.
Sprawdź, na czym jeszcze polega odpowiedzialne podróżowanie w rytmie slow.
Zobacz naszą infografikę i pokochaj lokalne zakupy jeszcze bardziej!
-
Hanna Zaborska
RedaktorkaMarketing managerka. Czuwa nad realizacją strategii contentowej. W podróżach ceni przede wszystkim dobre towarzystwo i bliskość przyrody.
Hanna Zaborska
Marketing managerka. Czuwa nad realizacją strategii contentowej. W podróżach ceni przede wszystkim dobre towarzystwo i bliskość przyrody.
Specjalizuje się w content marketingu – od strategii po dystrybucję. Dba o to, aby treści były przyjazne odbiorcom i robotom Google. A przy tym, poszerzały świadomość odpowiedzialnych podróży.
W podróżowaniu ceni przede wszystkim dobre towarzystwo i bliskość przyrody. Inspiruje ją czerpanie z różnorodności. Dlatego zawodowo łączy zainteresowanie antropologią kulturową i społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Ostoja spokoju i konkretu. Po pracy wspiera projekty związane ze zdrowiem kobiet. Ciągnie ją do natury, sztuki i głębokich rozmów. W pracy też, dlatego pokochała Soul Travel od pierwszego wejrzenia.